× | Zavřít |
Pokud Vás limituje pouze malá poslechová místnost, zkuste si poslechnout stojanové reprosoustavy italské značky Sonus Faber. Dvoupásmovky Auditor M z řady Cremona skvěle hrají a ještě jsou šik.
Potřebě kompaktních monitorů s velkým zvukem nejlépe vyhovují stojanové soustavy Auditor M, které lze vybírat buď s povrchem v grafitově černém lesklém laku nebo obloženým javorovým dřevem. Na designově vyladěných černých stojanech Stand Auditor M monitory získají potřebnou stabilitu a povyrostou na 106 centimetrů. Koncová litera M (jako „modifikované“) nám říká, že tyto soustavy z řady Cremona se do světa dostaly už ve druhé generaci.
Tradiční inspirace
Kontinuita mistrovských soustav Sonus Faber je zřejmá na pohled. Nepočítáme-li subtilnější stojan, vybaví se DNA shodná se starším firemním modelem Guarneri Memento. Znalci hudebního místopisu zaregistrují ještě další souvislost: Guarneri bylo příjmení houslařské rodiny, která se proslavila v 17. a 18. století právě v lombardské Cremoně. V městečku Arcignano v sousední provincii Vicenza však tým nadšenců v čele s novým šéfkonstruktérem Paolem Tezzonem inspirují spíše loutny. Stačí se podívat na kapkovitý půdorys soustav, připomínající tělo starého hudebního nástroje, nebo na (odnímatelné) konstrukce s gumovými vlákny opletenými textilem, jež nahradily ochranné rámečky s průzvučnou tkaninou a evokují struny napnuté mezi kobylkou a hlavicí.
Korpus ozvučnice tvoří tuhá sendvičová konstrukce z vrstev pečlivě vybíraného dřeva a (na povrchu) z vyzrálého javorového masívu. Plochy na čelní stěně se sbíhají do nepravidelného, ale osově symetrického šestiúhelníku, který zde rámuje reproduktory. Středobasový zasahuje do vybrání v dolní části tweeteru, takže vzdálenost středů obou měničů je (v rámci možností) nejmenší možná. Tradiční prvek představuje povrchová úprava čelní stěny černou kůží, protože koželužny v regionu Vicenzy patří mezi největší světové exportéry usní. Nejde pouze o „umělecký dojem“ (i když o ten samozřejmě taky), ale kůže svou strukturou tlumí odrazy zvukových vln, které jsou nežádoucí zvláště v okolí tweeteru. Dolní stěny kabinetů počítají dvěma kovovými lůžky se závitem M8 a dosedací plochou z jemné plsti se zmíněnými stojany Stand Auditor M na čtyřech robustních, výškově polohovatelných hrotech.
Generační výměna
Reproduktory si nechává značka Sonus Faber vyrábět na zakázku a právě ty se u soustavy Auditor M staly předmětem inovací. Tweeter používá kruhový zářič o průměru 25 mm. Tato konstrukce vychází z chování podajné kaloty, z níž v praxi na nejvyšších kmitočtech vyzařuje pouze prstencovitá část u její základny, a výhodami jsou především lepší směrovost a minimální výskyt parazitních kmitů. Pevný, směrem k základně exponenciálně přibývající kužel ve středové ose optimalizuje u kruhového zářiče vyzařovací charakteristiku. Středobasový reproduktor o průměru 150 mm disponuje kónickou membránou z lisovaných vláken mozambického ebenu a její „pohon“ používá technologii Symmetric Drive Motor(o magnetických obvodech jinak výrobce mlčí). Protože se oba reproduktory vyznačují vyrovnanými kmitočtovými charakteristikami, používá pasivní kmitočtová výhybka s dělicím kmitočtem 2 500 Hz elementární zapojení 1. řádu (se strmostí -6 dB/oktávu) i kvalitní součástky, takže u signálu nedochází k významnějším posuvům fáze. Bočnice se směrem dozadu svažují a kabinety jsou zakončeny černou „směrovkou“ z kompozitního materiálu, do jejíhož řezu ústí bassreflexový otvor. O kousek níž najdete subšasi s masivní šroubovací terminály, vybavenými po straně křídlem, které umožňuje svorky dobře dotáhnout; pojmou holé vodiče (do průřezu cca 4 mm2) a zdířky s pozlacenými kontakty akceptují i kabely zakončené banánky.
© 1991 - 2024 EXCELIA HIFI
nahoru ^